Waarom gaat iemand als vrijwilligster naar Afrika?

Waarom gaat iemand als vrijwilligster naar Afrika? Fleur geeft hier zelf een antwoord op.

Eind oktober 2017 stuurde ik een berichtje aan Shoma. Ik was bijna klaar met de deeltijd-opleiding aan de PABO die ik volgde naast mijn juristenbaan. Ik wilde graag na het behalen van mijn diploma een tijd aan de slag als volwaardig leekracht op een basisschool in zuidelijk Afrika. Er volgde op dat mailtje een leuke kennismaking. De kansen en knelpunten werden uitgebreid besproken en al snel werden de plannen concreter.
Begin mei van dit jaar ben ik vertrokken naar Rubya en ik zal hier nog tot eind oktober blijven. De ervaring is nu al zo rijk en bijzonder dat het niet meevalt om daar “een kort stukje” over te schrijven!

Ik woon hier bij de ouders van Frank. Dat alleen al is een geweldige ervaring, want dit zijn twee ontzettend bijzondere mensen met een groot hart. Ook is het heel mooi om door hen en alle familieleden en vrienden de cultuur, omgeving en mensen te leren kennen.
Elke ochtend stap ik op de fiets naar KEMPS. Ik ben nog iedere dag onder de indruk van de locatie en het gebouw van de school. Het is nu al een unieke plek en wat zal het mooi zijn als alles is afgebouwd!

Na een periode van kennismaken, sta ik nu ingeroosterd om de vakken Beeldende vorming en Muziek te verzorgen. Die vakken werden nog niet gegeven. De leerlingen pakken het echter bijna allemaal snel op en de resultaten zijn ontzettend leuk. Daarnaast geef ik ook regelmatig andere lessen als bijvoorbeeld een leerkracht ziek is of wat tijd kan gebruiken voor andere taken. De lesuren die ik niet zelf voor de klas sta, help ik andere leerkrachten in de klas. Als de groepsleerkracht instructie heeft gegeven, kan ik bijvoorbeeld de leerlingen die moeite hebben met het onderwerp extra ondersteuning bieden terwijl de groepsleerkracht de rest van de klas helpt. Verder probeer ik zoveel mogeijk praktische tips aan te reiken, zoals coöperatieve werkvormen die de leerkrachten meteen zelf kunnen inzetten of stukjes rekendidactiek. Dit gaat allemaal met kleine stapjes, want het onderwijs is hier heel anders ingericht dan in Nederland. Een belangrijk laatste deel van mijn werk is dan ook het in kaart brengen van de huidige organisatie van het onderwijs, de didactiek en de pedagogiek.

Eind september komt ook Rebecca naar Rubya. Zij is eveneens dit jaar afgestudeerd van de PABO en wil graag een half jaar op KEMPS komen werken. Geweldig natuurlijk, want zo kan de school blijven profiteren van nieuwe kennis en ondersteuning.

Op mijn blog www.fleurinafrika.wordpress.com schrijf ik regelmatig over mijn ervaringen. Ik vind het bijzonder mooi dat ik een bijdrage mag leveren aan dit geweldige project!

Gerelateerde nieuwsberichten

Overige nieuwsberichten